2023-08-23 14:48:55

9 väljendit, mida tööpakkumise loomisel vältida

14.09.2017

9 väljendit, mida tööpakkumise loomisel vältida

Tööotsingute käigus võib tekkida tunne, et paljud tööpakkumised on tehtud copy-paste-meetodil. Konkurentsivõimeline töötasu ja tore meeskond on loomulikult mõjuvad tegurid töötajate leidmisel, kuid kui igal teisel töökuulutusel on kirjas samad väljendid, siis haihtub ka nende mõju
Olukorras, kus töötajaid jääb üha vähemaks ja konkurents heade töötajate järele muudkui suureneb, ei tohiks tööpakkumise koostamisel minna vaid konkurendi kuulutuse kopeerimise teed. Pigem tuleks kulunud ja mittemidagiütlevad väljendid visata virtuaalsesse prügikasti ja kirjeldada potentsiaalsele uuele meeskonnaliikmele nii hästi kui võimalik, mis teda tegelikult Sinu ettevõttesse kandideerides ees võiks oodata.

Millised on need 9 enamlevinud väljendit, mida tuleks tööpakkumise loomisel kindlasti vältida ja kuidas seda teha?

1. Tore kollektiiv

Kas tore kollektiiv tähendab seda, et tööl tehakse pidevalt nalja või on toreduse mõõdupuuks see, et igal neljapäeval käiakse koos võrkpalli mängimas? Või hoopis see, et köögist leiab alatasa oma toredate töökaaslaste küpsetatud-valmistatud hõrgutisi? Või teeb töökaaslased toredaks asjaolu, et nad on tõelised oma ala spetsialistid, kellega on meeldiv koos töötada?

Tore kollektiiv on kindlasti töökoha valikul väga tähtis, kuid kahest sõnast ei piisa, et veenda tööotsijat oma CV-d edastama.

Kuidas vältida väljendit „Tore kollektiiv“?

Selle asemel, et lisada kuulutusse sõnapaar „tore kollektiiv“, soovitame proovida lahti kirjutada, kellega tulevane kolleeg koos hakkab töötama.

Näiteks:
- „Meie meeskond on väga sportlik – igal teisipäeval saame kokku võrkpalliplatsil.“
- „Meil väärtustatakse rahvusvahelist töökogemust – 76% meie töötajatest on töötanud välismaal.“
- „Igal hommikul võtab Sind vastu meie kollektiivi ametlik tööõnne spetsialist, kutsikas nimega Peeter.“

2. Konkurentsivõimeline töötasu

Töötasu on töökoha vahetamisel kahtlemata üks oluline kriteerium. Sõnapaar „konkurentsivõimeline töötasu“ ei ole aga kuigi informatiivne. Eriti sel puhul, kus enam kui pooltel tööpakkumistel pakutakse väidetavalt „konkurentsivõimelist töötasu“.
Töövõtja näeb taolise salapärase lause taga kahte võimalikku põhjendust:
a) Tööandja pakub konkurentsivõimelist töötasu.
b) Tööandja ei paku konkurentsivõimelist töötasu, kuid tahab püüda selle väljendi abil rohkem kandidaate.

Juhul kui tead, et töötasu suurus ei ole Sinu ettevõtte tugevuseks, ei ole mõistlik luua tööpakkumise lugemisel illusiooni kõrgest palgast. Töötaja saab ju nagunii lõppkokkuvõttes teada, mis palka pakutakse ja kui petad tema kõrgeid ootusi (mille oled ise tööpakkumisega loonud), on kahju märksa suurem – taolisest negatiivsest kogemusest räägitakse ka oma tuttavatele.

Kuidas vältida väljendit „Konkurentsivõimeline töötasu“?

Kui võimalik, lisa töökuulutusse hoopiski palgavahemik. Kui Sa seda erinevatel põhjustel teha ei soovi, siis too esile parimaid tulemusi, näiteks on „parimate maasikamüüjate töötasu kuni 13 eurot tunnis“ või maini ära, et „töötasu saab olema vähemalt kaks Eesti keskmist palka“.

3. Ettevõttesisesed soodustused ja motivatsioonipakett

Kui otsid töötajat spordikaupade müügile suunatud ettevõttesse või Sul on oma toitlustusasutus, võib väljend „ettevõttesisesed soodustused“ ja „motivatsioonipakett“ anda isegi mingil määral aimu, millega tegu. Kuna aga ärivaldkond nii ilmselge ei ole, siis pole vahet, kas kirjutad tööpakkumisele sõna „motivatsioonipakett“ või jätad selle kirjutamata – lisaselgituseta jääb see tööotsija jaoks arusaamatuks ja ta ei tea, mida selle all tegelikult täpsemalt mõeldakse.

Kui Sul on ettevõttes põnevad soodustused või preemiasüsteemid, ära pelga neist rääkida!

Näiteks:
- „Sa saad endale iga kuu valida kolm paari uusi jalanõusid.“
- „Meie töötajad saavad samas ärimajas süüa poole soodsamalt.“
- „Meil on leping lähedalasuva spordiasutusega, kus saad kasvõi iga päev trennis käia.“

Ehk leidub Sinu motivatsioonipaketis hoopiski tasustatud lisapuhkus või hambaravi kompensatsioon? Kirjuta sellest!

4. Arenguvõimalused

On loomulik, et inimesed tahavad omandada uusi teadmisi ja rakendada olemasolevaid oskusi. Võimalus areneda on väga suur motivaator uuele töökohale liikumisel. Samas näib tööpakkumisi sirvides, et areneda on võimalik pea igas ettevõttes…

Kuidas vältida tööpakkumisel üksildasena jäetud sõna „Arenguvõimalused“?

Ühe sõna asemel soovitame kirjutada üks kuni kaks lauset, mida see Sinu ettevõttes tegelikult tähendab. Too välja, kuidas näiteks „ettevõte organiseerib Sulle kord kvartalis vähemalt ühe erialase tasustatud koolituspäeva“ või „saadame oma töötajad kord poole aasta jooksul meie koostööpartnerite juurde kuni nädalasele koolitusele Saksamaale/ Itaaliasse/ Austraaliasse..“. Suurettevõtete arenguvõimalused ei ole tööpakkumisi sirvivale kandideerijale nii ilmselged, kui Sa seda arvad ja seepärast tasub neist tööpakkumistel kirjutada.

Mida noorem on Sinu tulevane tööotsija, seda olulisem on talle see, et ta saaks tulla tööle ja jagada oma teadmisi, kuid samal ajal ka saada Sinult vastu tema jaoks olulisi asju – võimalust oma teadmisi pidevalt värskendada ja oskusi lihvida.

5. Kaasaegsed töötingimused

Vaevalt soovib keegi asuda tööle ettevõttesse, kus puudub näiteks tualettruum. Kas see tähendab aga kaasaegsust? Sellisel juhul on töötingimuste kaasaegsus tööotsijatele iseenesestmõistetav ja see ei ole konkurentsieelis. Milleks siis kirjutada nii elementaarsetest asjadest?

Kuidas vältida väljendit „Kaasaegsed töötingimused“?

Rõhu hoopis sellele, mis on Sinu ettevõttes teisiti kui mõnes „tavalises ettevõttes“. Saad ehk öelda, et tulevane kolleeg saab asuda tööle „2016. aastal valminud kontorisse, kus vajadusel saab tööd teha eraldatud töötubades või kasvõi kott-toolidel mugavalt puhates“ või on Sinu ettevõttes normiks „igale töötajale kohandatud ergonoomiline töölaud ja -tool, kaasaarvatud võimalus töötada püsti seistes“?

6. Paindlik töögraafik

Kas see tähendab, et töötaja saab ise oma graafiku kokku panna? Või tähendab see tööd ka öötundidel? Või hoopis pikka ja lühikest nädalat? Ole oma kirjeldustes täpne. Näiteks võid kirjutada, et „kauplus on avatud iga päev 9:00-21:00“, „hakkad olema kaks 12-tunnist päeva tööl, kaks päeva vaba“, „vahetused on peamiselt nädalavahetustel ega sisalda öötööd“ või hoopis „Sul on võimalus kõik pühad alati oma perega veeta“. Kui paindlik töögraafik tähendab seda, et müügiesindaja sõidab iga päev mööda Eestimaad ringi, pane see kirja, kuna tööaja paindlikkus on igas ettevõttes erinev.

7. Mitmekülgne töö

Kas see tähendab seda, et inimene, kes kandideerib müügiosakonda ostuassistendiks, hakkab tegelema ka potilillede kastmise ja joogivee tellimisega? Või hoopis seda, et ostuassistent saab puutuda kokku kõikide ettevõtte harudega ja saada põhjalikke teadmisi erinevate osakondade tööst? Just taolised küsimused tekivad tööotsijatel, kui nad sirvivad tööpakkumisi.

Mitmekülgne töö võib olla nii võlusõna kui ka hoiatus – oleneb, kuidas on tööotsijale eelmistel kordadel tööülesandeid presenteeritud. Seepärast ole antud väljendi kasutamisel ettevaatlik ja kirjelda täpselt selle olemust.

8. Ühisüritused

Paljudes ettevõtetes korraldatakse suve- või talvepäevi ja tähistatakse sünnipäevi. Palju kavalam on aga kirjeldada ettevõtte kultuuri ja traditsioone – rääkida sellest, mida ühisüritused Sinu ettevõtte jaoks tähendavad. Ehk on tekkinud traditsioon käia igal kevadel kardiga sõitmas või kord aastas soojamaareisil? Kas teete ühiseid kinoõhtuid või joogakolmapäevasid?

Mõne üksiku lausega on võimalik tekitada tööpakkumisele märksa rohkem emotsiooni kui sõnaga „ühisüritused“.

9. Stabiilne töökoht

Kas stabiilne töökoht tähendab seda, et ettevõttel pole maksuraskusi või hoopis seda, et tegemist on väga stabiilsete töötajatega, kelle keskmine tööstaaž on 11 aastat? Stabiilne töökoht on küll positiivseid assotsiatsioone tekitav väljend, kuid poleks paha seda natuke lahti seletada!

Praegusel ajal tööpakkumisi sirvides on suurimaks ohuks liiga napisõnalised tööpakkumised, mis sisaldavad suures osas samu väljendeid ja seepärast on tööotsijatel keeruline neid üksteisest eristada. Panustades aga vaid mõne lisaminuti, on võimalik lihtsasti tekitada oma tööpakkumise vastu samasugune huvi nagu seda esineb Eesti ihaldusväärseimate tööandjate tööpakkumiste vastu. Pea meeles, et Eesti töövõtjad on aktiivselt otsimas paremaid võimalusi, kuid neile tuleb siiski seletada, missugune töö neid ees ootab ja miks on just mujal parem.

Järgmine kord töökuulutust koostades mõtle, kas on midagi, mis teeb Sinu ettevõtte eriliseks. Või soovid ehk edastada potentsiaalsele tööotsijale väärtuslikku infot, mille põhjal ta kindlasti positiivse kandideerimisotsuse langetaks.